Af Naturvejleder Nina Sestoft, Kolding Naturskole
Forelsket – i havet!

Hold da fast, hvor var det sjovt! Vi grinede i 3 dage. Og vi tumlede, og vi lærte en masse!! På EPP3 kursus i Norge med www.trekantenskajakskole.dk

I Norge… Yes! I den norske skærgård, med en milliard små øer, som vi skulle lære at forholde os til, ro imellem indenskærs, og et lille svip udenskærs i Nordsøens store dønninger.

Beruset af oplevelserne sidder jeg tilbage. Min hjerne er på overarbejde, mit hjerte flimrer, adrenalinen driver gæk med mig.

Pludselig, efter nogle underlige dage, med en sær opstemthed, og en foruroligende fornemmelse i kroppen, går det op for mig. Jeg er forelsket!

Forelsket i havet!

Det har gjort noget ved mig, at ligge i den norske skærgård, noget dybt, noget ingen kan ta´ fra mig.

Lille ligger jeg i vuggen og nyder solens varme, vindens sagte hvisken, og regnens blide dråber mod min pande. Livet er lykkeligt, rart og trygt. Urolig vågner jeg op af min tornerosesøvn, havet viser tænder, Nordsøen giver hals. Tungen lige i munden, slap af, lad vuggen gynge med – at stritte imod lige nu, vil være det sammen som at turde indlede en kamp mod bokseren, Mikkel Kessler.

Sådan var det. Turen til Norge. Store kontrastfyldte oplevelser! EEP 3 for fuld hornmusik – lær det! Gør det! Tør det!! Leg det ind i livet!!

Med Bent og Michael som kursusledere er man i de bedste hænder. På uimodståelig og uforklarlig vis, formår de at få os til at være overbeviste om, at vi er Verdens midtpunkt, fra start til slut. Vi er i kyndige menneskers varetægt! Skulle noget ske, kan vi ikke være i bedre hænder. Vi er 100% tilstede. Vi er lynhurtigt afkodet. Det giver en rar og afspændt atmosfære. Fri – og ikke uden galgenhumor! Vi er på!

Efter ankomst til campingpladsen, som danner basen for de næste par dage, går vi lige på med kortlære, kompaspejling, vind og vejrforhold. Lær det – det skal du kunne!! En vis usikkerhed sniger sig ind i kroppen på mig, for fanden mand, det burde jeg jo kunne allerede… Men der er ikke andet at gøre, end at kaste sig ud i det. Og snart finder jeg ud af, at ingen spørgsmål er for dumme. Kun dem der ikke bliver stillet. For det her skal forstås! (Det hjælper ikke, at man ”tror man ved”, når tågen pludselig ligger om ørerne på en, og man ikke kan se land.) Selv, når det samme spørgsmål dukker op for 10.ende gang, bliver der svaret seriøst og opmuntrende! For det er jo det vi er der for. At lære! At forstå havet. At læse himlen! At ta´ sine forholdsregler! Og at være villig til at ændre beslutning, hvis naturen viser sig fra sin lunefulde side, kan vise sig at være altafgørende.

Med et fantastisk overskud formår Bent og Michael at skabe en enhed i truppen. Vi bliver makkerparret, og får dermed en fast person, som vi hele tiden skal være i kontakt med. Det viser sig at være en rigtig god ide. Det er rart at have en sparringspartner, når fagudtryk skal diskuteres og afprøves, det giver tryghed at vide, at der er en der er klar til makkerredning, hvis man bliver for overmodig; og frem for alt, så får man ind under huden, at man skal være der for sin næste, og ikke bare sejle sin egen sø! Ansvar på havet! Det kan ikke undervurderes!! Og det bliver meget sjovere, når man ved, at der er en gensidighed i forholdet!

Vi badede i havet, vi sov i telte på en af de små vidunderlige klippeøer. Vi spiste Bents dejlige hjemmelavede mad, vi knoklede med sideforflytninger, baglæns roning, højt støøøøøtte- ups- tag. Vi baksede med mitter og vi spiste is i øsende regnvejr. Vi besteg klippefyldte øer, og vi erobrede verden i mere end en forstand. Der var højt til himlen og sjælen fik frit fald…

Tak Bent. Tak Michael. Tak Oluf. Tak alle sammen.

Hvornår skal vi af sted igen…?

Hos Trekantens Kajakskole har vi forskellige kursustilbud til dig, der kan øge din kompetence i havkajakken. Du kan hente inspiration til egne ture under punktet Ture og fotos Er I en gruppe, der ønsker noget specialtræning, sammensætter vi gerne et forslag til jer. Individuel undervisning er naturligvis også mulig.

Havkajakinstruktør

Bent K. Thomsen